Pages

Welcome To Blog Inspirasi Suka-Suki Kehidupanku..Kenali Duniaku Hidupku..Nothing Interesting,But its Special to me..
Powered By Blogger

what are you searching??

Thursday, April 14, 2011

:: bLOg UpdatE :: aKu dAn kUiH bUaH mElAkA ::

Assalamualaikum... wbt..

Selamat petang semua.. Hari ni minum petang pe menu?? Hari ni aku sedikit rajin la.. Aku buat 'Kuih Buah Melaka' je.. Alaaa... yang kaler hijau ade gula melaka kt dalam tu.. then bersalut kelapa tu.. Bila masuk mulut je cam ade bom air.. nyumm,..nyum...hehehe

Terima kasih lah kat kengkawan aku yang membantu, menemani n memakan.. Antaranya kak Ema yang tolong merebus and salutkan kelapa and Fazlina si pengkritik terbaik and si Dol coz tolong blikan kelapa, pewarna and perasa..

Tetiba aku rasa berbesar hati nak share cara-cara nak buat kuih tu..hehehe

Bahan-bahan nak menjahanamkan kuih tu:
1. Tepung Pulut... Jangan beli tepung beras lak..hehehe..(sebab aku ritu salah beli tepung la)..
2.Air Pandan.. Lebih sedap kalau buat sendiri.. Kalau umah korang tak ade daun pandan, beli perisa pandan or pewarna nya..
3. Gula Melaka..di kecik2kan la..takkan korang nak masukkan sebijik tu..hahaha..
4. Kelapa Parut+Garam ckit.. Cakap kat makcik kedai nak kelapa parut tok wat kuih, bukan tok wat santan..hehe
5. Air.. digunakan kalau tak ada air pandan.. Sukatan?? sesuka hati korang..

Dalam langkah berjaga-jaga:
1. Uli sehingga sebati tepung pulut, Air pandan atau Pewarna,perisa and air..
2. Gentelkan menjadi bulatan kecik dan masukkan gula merah.. macam mana cara,pandai2 la fikir k...hehe
3. Then rebus dalam air panas..
4. Pastikan buah tu terapung baru ditoskan airnya..
5. Salutkan dengan kelapa..
6. Hidangkan la..

Tak susah pun kan nak buat.. Tapi yang penat nya time mengentel tu.. Dahlah aku kene buat sorang-sorang.. Siyes lenguh tangan aku dibuatnya.. Tapi bila dah siap rasa berpuas hati dengan hasilnya..

Ini lah hasilnya..hehehe
Jemput makan semua..nyum..nyumm...hehehe

No comments:

Latest Update From Suka-Suki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers